Vad är PPC?

Vad är PPC? - Nordiq Web

Ett beprövat och effektivt annonssystem

Pay-per-click (PPC) är ett välkänt och kraftfullt annonsverktyg. Med PPC kan du köpa trafik till din webbplats, där besökarna redan har ett intresse för de tjänster du erbjuder.

Detta sker genom att sökmotorer, som Google, visar din annons när en användare söker efter relevanta nyckelord som matchar ditt erbjudande. Dessa annonser kallas för sponsrade länkar.

Arbetet med PPC handlar om att optimera annonserna för att säkerställa att de ger relevanta och kostnadseffektiva besök. Att lansera en annonskampanj är bara en del av arbetet; det är lika viktigt att regelbundet analysera och justera annonserna baserat på de resultat som uppnås.

Sökmotorerna använder olika system för att hantera PPC-annonser. Google använder Google Ads, medan konkurrenter som Yahoo! använder Microsoft adCenter, men systemen är mycket lika.

Processen fungerar så att du skapar en säljande annons, inklusive rubrik och text. Därefter bestämmer du hur mycket varje klick eller besök får kosta. Om du sätter ett högre pris per klick, kommer din annons att få en högre placering på Google. Detta är en av de två faktorer som avgör var din annons hamnar – den andra är “Quality Score”.

Quality Score
Quality Score är ett mått på hur relevant din annons och dess sökord är i relation till användarens sökfråga. Om Google bedömer din annons som relevant kommer den att visas mer synligt för kunden, vilket gör det avgörande att optimera dina sökord. En väloptimerad annons får ett högre Quality Score, vilket innebär en bättre placering på sökmotorerna.

PPC-kostnaden och Quality Score samverkar för att bestämma placeringen. Ett företag med ett högre Quality Score kan betala lägre klickkostnader. Till exempel kan ett företag med ett högt Quality Score betala 5 kronor, medan en konkurrent betalar 50 kronor för samma placering.

Att få besökare till din webbplats är självklart viktigt, men det är lika viktigt att besökarna stannar kvar. Detta kan du påverka genom en optimerad landningssida. Med dessa verktyg kan du optimera och förstärka din försäljning.

Wikipedia om Pay-per-click
Pay-per-click (PPC), eller ”betala per klick”, är en webbannonseringsteknik där företag köper sökord från sökmotorer för att visa annonser på olika webbplatser. När en användare söker efter ett specifikt sökord, visas annonsen bredvid sökresultaten. De stora söknätverken använder auktionsmodeller, där populära sökord kostar mer än mindre populära. Klick på annonser mäts ofta genom en teknik som kallas Clicktag.

SEO vs. PPC (Google AdWords) – Vilket är bäst?
YouTube-video: SEO vs. PPC

Kontakta oss

Har du ett nytt projekt på gång, ett supportärende, eller vill du bara komma i kontakt med oss? Fyll i formuläret, så återkommer vi till dig på nolltid!